Всеки знае, че е много по-евтино да караш електрически автомобил отколкото конвенционален такъв с ДВГ, но как се измерва разхода на електромобил и какво означава неговата ефективност?

Електрическите автомобили предоставят значителна икономия в сравнение с традиционните коли работещи с някакъв вид гориво. Това е така поради факта, че вместо бензин, дизел или газ те използват електричество, което е много по-евтино.

По-малко известен факт, допринасящ за по-ниските разходи при употребата на електромобили е тяхната висока енергийна ефективност или с други думи каква част от  енергията, която поставяте в колата достига до колелата и каква част от нея бива отделена под формата на топлина.

Повечето ДВГ работят при КПД по-ниско от 40%, т.е. по-малко от 40% от енергията, която се съдържа в литър гориво се използва за задвижване на колата, докато останалата по-голяма част се губи под формата на топлина. В същото време електрическите мотори работят при КПД над 90%, или иначе казано почти цялото количество енергия поставено в колата се използва за задвижването и.

Един бърз пример показва нагледно какво означава това… Един литър бензин съдържа 8.9 квтч енергия. 100 кВтч-овата батерия на Tesla Model S 100D съдържа енергия еквивалентна на около 11 литра бензин. Докато един бензинов автомобил като BMW 530i  например би изминал с това количество между 130-180 км, то електрическата Tesla Model S 100D изминава със същото количество енергия почти 500 км. Разбира се, това е един много опростен пример, в действителност при електромобилите крайния КПД е резултат от ефективността на отделните системи и загубите трябва да се отчетат по цялата верига – зареждане на батерията, силовата електроника, работата на самия ел. мотор и т.н, неща на които ще посветим отделна статия в най-скоро време.

СРАВНЯВАНЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛ И АВТОМОБИЛ С ДВГ

За сравняване на автомобили с алтернативно задвижване (в т.ч. и изцяло електрическо)  най-удобен е термина MPGe (miles per gallon equivalent), който означава колко мили може да измине автомобила с еквивалента на 1 галон бензин или 33.7 кВтч енергия.

На сайта https://www.fueleconomy.gov можете да намерите разхода на енергия за автомобила, който ви интересува, както и да направите сравнения едновременно между до 4 автомобила.

На снимката по-долу сме показали как изглежда едно сравнение между Audi e-tron, Hyundai Ionic Electric, Toyota Corolla 1.8L бензин и Jaguar I-Pace. Веднага се вижда, че Hyundai Ionic Electric е почти два пъти по-ефективен от електрическите  Audi и Jaguar и над 4 пъти по ефективен от бензиновата  Toyota. Че електромобилите са няколко пъти по-ефективни от автомобилите с ДВГ е ясно за всеки, но откъде идва и голямата разлика между отделните електрически представители? Освен, че очевидно южнокорейските инженери са си свършили добре работата за по-добрата ефективност на Hyundai Ionic роля имат и други фактори. Така например, освен че е доста по-лека от своите SUV конкуренти южнокорейския електромобил е и с предно задвижване за разлика от 4х4 задвижването при останалите варианти.

Интересна класация на електромобилите по тяхната ефективност можете да намерете на сайта https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient

Най-накрая, недейте забравя, че по-високата ефективност не означава автоматично и по-голям пробег. Пробега освен от това колко ефективно електромобила разходва енергията зависи и от големината на батерията. Така, че когато настъпи момента за избор на електромобил има доста неща, които ще трябва да вземете под внимание.