Електромобил

Дръжте под око тези нови електромобили, идващи както от традиционни производители, така и от автомобилни стартъпи.

Ако все още не притежавате електроавтомобил голяма е вероятността в най-скоро време да се сдобиете с такъв (особено ако живеете в чужбина). Буквално няма автомобилен производител, който да не участва в изследването, разработването или производството на електромобил в някоя от многобройните му форми, включително и напълно електрически, пълноразмерен пикап. FORD например разработва електрическа версия на своя пикап F-150, както и SUV-кросоувър базиран на Mustang. General Motors от своя страна освен електрически пикап планират също така да пуснат кросоувър базиран на техния Chevrolet Bolt, както и луксозен седан под своята марка Cadillac, който трябва да стане директен конкурент на Tesla. Mercedes-Benz и Volkswagen подготвят целите си продуктови линии в най-близко бъдеще да бъдат достъпни в някакъв вид електрически вариант – Soft Hybrid, HEV, PHEV или BEV.

През 2019 и 2020 ще станем свидетели на множество дебюти, едновременно от добре познати марки и от новостартиращи производители, като тези 8 електрически автомобила според нас заслужават особено внимание. Те обхващат широк диапазон – от класически представители, през спортни суперкари, та чак до екзотични пърформанс автомобили, обещаващи уникални спортни качества. При положение, че повечето от тях обещават пробег с напълно заредена батерия от порядъка на 300 – 500 километра вечно тревожещия ни въпрос за пробега ще бъде актуален все по-малко.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC

Моделът EQC е първия изцяло електрически представител от серията луксозни автомобили на Mercedes-Benz. Очаквано идва във версия 4х4, като двата мотора осигуряват 408 к.с. и 760 Нм максимален въртящ момент. Използваемия капацитет на батерията е 80 кВтч, за чието зареждане са предвидени 7.4кВт AC порт (време за зареждане 12ч.), както и бързо зарядно тип CCS за 112 кВт DC (време за зареждане до 80% – 35 мин.). Първите реални тестове съобщават за пробег от 355 км или с други думи разход от 22 кВтч/100 км.

Aston Martin Rapide E

Любимата марка на Джеймс Бонд ще покаже първия си електрически представител още в края на 2019. Базирано на Rapide coupe производството му ще бъде лимитирано до 155 бройки в цял свят с очаквана цена от над $250,000. Задвижвано от 800 волтова, 65кВтч батерия Rapid E ще има пробег от над 300 км с едно зареждане. Двойката електрически мотори разположени на задната ос генерира 450кВт (над 600 к.с.) и позволява развиването на максимална скорост от 250 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за по-малко то 4 секунди, което е една идея по-бързо от стандартния Rapid S.

Porsche Taycan

Porsche Taycan

Първоначално първия изцяло електрически модел на Porsche беше наречен Mission E, впоследствие обаче бе преименуван на Taycan. Производителя обещава ускорение до 100 км/ч за под 3.5 секунди, както и възможност за зареждане на 80% от 800-волтова батерия под 20 минути. Очакваната цена е около $75,000, което го позиционира между моделите Cayenne и Panamera от една страна и като директен конкурент на Tesla Model S, Audi e-tron и Jaguar I-Pace от друга. Неотдавна от Porsche съобщиха, че предвидените за производство през първата година 20,000 броя вече са продадени, поради което фирмата работи върху увеличаване на капацитета до 40,000 броя на година.

Kia Soul EV

Kia Soul EV

Kia обновява компактния си хечбек с някои дребни промени във външния стил и безброй подобрения във всичко останало. Новата 64 кВтч Li-Po батерия с водно охлаждане осигурява пробег от 380 км измерен по стандарта EPA, което е 2 пъти повече от първата генерация на модела. Ускорението също е подобрено значително и в новия модел от нула до 100 км/ч това става за 7.2 секунди.

Mini Electric

Mini Electric

Марката Mini, която е част от концерна BMW също разработва свой напълно електрически представител, чийто дебют засега се очертава да бъде в началото на 2020 г. Разбираемо за някои, но учудващо за други електрическото MINI ще заимства голяма част от оборудването си от по-старата версия на електрическия си роднина – BMW i3. Батерията при него е 33кВтч (използваеми 29кВтч), което в реални условия означава пробег от около 200 км. По-високото тегло и по-лошата аеродинамика на MINI в сравнение с i3 предполага реален пробег от 180 км.

Polestar 2

Polestar 2

Volvo пуска на пазара своя отделна марка високотехнологични електромобили – Polestar. Докато модела Polestar 1 е plug-in hybrid, то Polestar 2 е изцяло електрически хечбек с амбиции да бъде директен конкурент на Tesla Model 3. Пробега на 78 кВтч батерия е 500 км измерен по стандарта WLTP, а мощността идваща от двата електромотора е 300 кВт или 408 к.с. Въртящия момент е 660 Нм, благодарение на който Polestar 2 ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5 секунди.

Rivian R1T

Rivian R1T

Още един автомобилен стартъп, който се очаква да предизвика огромен интерес с появата си на пазара през 2020. Вече успя да привлече вниманието и парите на инвеститорите, като в рамките на няколко месеца в компанията направиха инвестиции Amazon на стойност $700 милиона, а малко след това и Ford за още $500 милиона. Батериите за футуристично изглеждащия пикап ще бъдат в 3 варианта – 105, 135 и 180кВтч, а задвижването ще става с помощта на отделен мотор към всяко колело. Общата системна мощност при варианта с най-голяма батерия ще бъде 522 кВт, като въртящия момент достига чудовищните 1120 Нм, а пробега обещават да надхвърли 600 км.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Очакван да се появи на пазара през първата половина на 2020 г. модел Y представлява SUV версия на седана Model 3. Малко по-малък и значително по-евтин от Model X симпатичния кросоувър се очаква да стане най-продаваемия модел на марката. Както при всички предишни модели на Tesla Model Y в началото ще бъде наличен само във версия Long range със стартова цена около $47,000, като през 2021 ще бъде достъпен и в базовия си вариант с цена от $39000. Върховата версия Performance ($60,000) ще предложи характеристики сходни с тези на Model 3: ускорение от 0 до 100 км/ч за 3.5 сек., максимална скорост от 215 км/ч и пробег от 450 км.